dzieci robią ciasto„Wszyscy hobbici umieją oczywiście gotować, bo tę sztukę wpajają im rodzice jeszcze przed abecadłem – do abecadła zresztą nie każdy dochodzi (…)”
J.R.R. Tolkien „Powrót Króla”

 

W naszym PWD prowadzone są również zajęcia kulinarne dla dzieci jako forma uspołeczniania i uczenia zaradności życiowej, bycia świadomym prawidłowych nawyków żywieniowych. Gotowanie to wielka przyjemność. Angażuje intelekt (ćwiczy i relaksuje mózg), zapewnia ruch – przede wszystkim dłoni i palców, stymuluje zmysły. Gotowanie ma moc zmniejszania stresu i lęku. Uczestnictwo w takich zajęciach pozytywnie wpływa na samopoczucie, dostarcza wiary we własne możliwości. Wspólne gotowanie oznacza współpracę i komunikację. Pomaga nauczyć się, w jaki sposób rola każdej osoby jest ważna do osiągnięcia wspólnego celu. Wydaje się rzeczą oczywistą, że każde dziecko rozpoznaje i nazywa sprzęt kuchenny. Jednak ktoś, kto nie uczestniczy w życiu kulinarnym własnego domu nie ma okazji do tego, żeby poznać i zapamiętać, do czego służy maszynka do mielenia, mikser, toster, gofrownica, patelnia, czajnik bezprzewodowy, mikrofalówka. Tym bardziej obca mu jest umiejętność bezpiecznego korzystania z tych urządzeń. Podczas zajęć kulinarnych obok samej nauki gotowania, równie ważne jest wyrabianie w dzieciach zdrowych nawyków żywienia. Potrafimy już przygotować sałatkę owocową z jogurtem naturalnym, orzechami i otrębami, naleśniki z serem białym, tzw. kluseczki z miseczki czyli kluseczki z sera białego, racuchy z jabłkami na jogurcie naturalnym, placki ziemniaczane, pizzę, sos pomidorowy do spaghetti, tosty z serem żółtym, omlet z warzywami, jajko na miękko, jajko w koszulce, jajko sadzone, kanapki. Dodatkowo uczymy się czytać etykietki na produktach, aby wybierać  jak najmniej przetworzoną żywność do przygotowywania posiłków. Poznaliśmy piramidę żywienia i zdrowego stylu życia. Wiemy, że śmieciowe jedzenie to śmieciowy stan zdrowia. Nasze działania opieramy na znanym przysłowiu ,,Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”. Warto zatem w procesie edukacyjno-wychowawczym dzieci pamiętać o mocy, którą daje samodzielność. Nawet jeżeli jej źródło wypływa z pospolitego gotowania. Dla zainteresowanych poniżej najważniejsze zasady zdrowego odżywiania:
- całodzienne wyżywienie rozłożyć należy na 5 posiłków. Posiłki te powinny być podawane regularnie tak, by były w miarę możliwości spożywane każdego dnia o tej samej porze w miejscu przeznaczonym do jedzenia.
- potrawy podawajmy w małych porcjach, nie nakładajmy na talerz zbyt dużo jedzenia, bo mogą dzieci się zniechęcić. Nakładajmy wszystkie potrawy, które są przygotowane do spożycia, nie ulegajmy prośbie dzieci ”Ja nie lubię”.
- pamiętajmy, by urozmaicać jadłospis dla dzieci. Nikt nie lubi jeść ciągle tego samego. Ważny jest też sposób podania (ulubiony talerz i sztućce) oraz zestawienie kolorystyczne całego posiłku tak, by wyglądał atrakcyjnie - jemy też oczami.
- absolutnie nie należy podawać słodyczy przed posiłkiem, gdyż to zmniejsza apetyt i łaknienie.
- stwórzmy pogodną atmosferę przy stole, dajmy dzieciom czas (indywidualnie dla każdego dziecka) na zjedzenie posiłku.
- urozmaicanie dzieciom posiłków pozwoli na oswojenie się z "nielubianymi" lub "nieznanymi" potrawami (surówki, kasza, brukselka, nieznane dzieciom zupy).
Pamiętajmy, że dziecko bacznie obserwuje dorosłych, jak spożywamy posiłek oraz co jemy.